පසුගිය දිනවල පැවති දුම්රිය වැඩවර්ජනය අතරතුර ඉතාම කණගාටුදායක ලෙස පුද්ගලයෙකු දුම්රියෙන් වැටී මියයාමේ සිද්ධියක් වාර්ථා වූ අතර ඒ පිලිබදව පැවති මාධ්ය හමුවකදී දුම්රිය වෘත්තිය සමිති නායකයෙකු කියා සිටියේ දුම්රිය අනතුරුවලින් දෛනිකව පුද්ගලයින් පස් හය දෙනෙකු මියයන බවත් එය සාමාන්ය තත්වයක් බවයි. එම කරුණ සත්යයක් වුවත් අසත්යක් වුවත් මෙය සාමාන්ය තත්වයක් නොව අසාමාන්ය තත්වයක් බව මුලින්ම පැහැදිලි කරගත යුතුව තිබේ.
එබැවින් ඒ මහතා සදහන් කල ප්රකාශය අනුව අදාල කාරණාව කරුණු මත පදනම්ව විමර්ශනයක් කිරීම අප විසින් සිදු කලා. එහිදී මෙවන් අනතුරු සිදුවීමට හේතු හා එවන් කණගාටුදායක සිදුවිම් වලක්වා ගැනීමට ගතයුතු පියවර වගකිවයුතු මාධ්යයක් ලෙස අප මෙලෙස ඔබට ඉදිරිපත් කරමු.
මුලින්ම පැවසිය යුතු කරුණ නම් එම වෘත්තීය සංගම් නායකතුමන්ගේ ප්රකාශය සම්පූර්ණ සත්යක් නොවන බවත් ඔහු තොරතුරු මත පදනම් නොවී එම ප්රකාශය සිදුකර ඇති බව කරුණ සෙවීමේදී අපහට මුලින්ම පැහැදිලි වූවා. එයට හේතුව අප විසින් විමර්ශනය කරන ලද සියලු තොරතුරු මූලාශ්රවල සදහන් වන්නේ ශ්රී ලංකාවේ දුම්රිය අනතුරු වලින් සිදුවන ජීවිත හානි ප්රමාණය ආසන්නව වසරකට 250ත් 350ත් අතර ප්රමාණයක් පවතින බවයි.
කෙසේ වෙතත් මෙම සිදුවීම් පිලිබදව කිසිදු වගකීමක් ජීවිතයකට වටිනාකමක් නැති මෙවන් වෘත්තීය සමිති, දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුව හෝ වගකිවයුතු කිසිවෙක් මේ වන තෙක් කිසිවක් සිදු කර නැහැ. වගකිවයුතු මාධ්ය ආයතනයක් ලෙස මේ පිළිබඳ ඔබ දැනුවත් කිරීම අපගේ වගකීම වනවා . එහිදී හුදෙක් අනතුරු ප්රමාණයන් එය සිදුවී ඇති ආකාරය පමණක් වාර්තා නොකර මෙවන් අනතුර සිදුවීමට හේතු හා ඒවාට ගතහැකි දැනුවත්වීම් හා තාක්ෂණික සහය ඔබ සමග සාකච්ඡා කිරීම අපගේ අරමුණයි.
දුම්රිය අනතුරු:වර්තමාන තත්ත්වය
ශ්රී ලංකාවේ දුම්රිය අනතුරු වාර්තා වන ප්රමාණය සැලකිය යුතු අගයක් ගනී. වාර්තා පෙන්වන්නේ වසරකට මේ අනතුරු මඟින් 250-350 පමණ පුද්ගලයන්ගේ ජීවිත හානි වන බවයි.
මෙහි ප්රධාන හේතු වන්නේ:
- දුම්රිය හරස් මාර්ගබාධක නිසිලෙස ක්රියාත්මක නොකිරීම සහ එහි බොහෝ පාලකයින්ගේ වගකීම් විරහිත ක්රියාකලාපය
- බොහෝ අනාරක්ෂිත දුම්රිය හරස්මාර්ග හරහා බාධක නොමැතිවීම
- රියදුරන් හා පදිකයන්ගේ නොසැලකිල්ල: පාරවල් හරහා යාමේදී හෝ රථ වාහන ක්රියාත්මක කිරීමේදී අවධානය අඩුවීම.
- දුම්රියට ඔරොත්තු නොදෙන තරම් අධික මගීන් පිරිසක් දුම්රියේ ගමන් කරීම
දුම්රිය අනතුරු අවම කිරීම සඳහා ක්රියාමාර්ග:
- ස්වයංක්රීය පාලක හරස්මාර්ග භාදක ස්ථාපිත කිරීම
- බොහෝ අනතුරු සිදුවන දුම්රිය හරස්මාර්ග පාලක ස්වයංක්රිය යන්ත්ර සහිත පාලක ස්ථාන ලෙස සංවර්ධනය කිරීම.
- දුම්රිය හුවමාරු ආරක්ෂා කිරීම සඳහා හොඳ දර්ශන සහිත පාලකවරුන් පත් කිරීම.
- ජනතා දැනුවත් කිරීම හා අධ්යාපන වැඩසටහන්
- දුම්රිය මාර්ග අවට පදිකයන් සහ රියදුරන් සඳහා ආරක්ෂක උපදේශන සහ දැනුවත් කිරීමේ වැඩසටහන් ක්රියාත්මක කිරීම.
- පාසල්, විශ්ව විද්යාල සහ ප්රජා මධ්යස්ථානවල දුම්රිය ආරක්ෂාව පිළිබඳ වැඩසටහන් සිදු කිරීම.
- පුහුණුවීම සහ තාක්ෂණික උසස්වීම්
- දුම්රිය රියදුරන් සහ පාලකවරුන් සඳහා නව තාක්ෂණික උසස්වීම් හා පුහුණුවීම් ලබා දීම.
- ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව හා ආරක්ෂාව වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා නවීන දුම්රිය කාර්මිකයන් යොදා ගැනීම.
සමාජ දැනුවත් කිරීමේ අවශ්යතාව:
- මධ්ය සම්බන්ධතා වැඩසටහන්
- රූපවාහිනී, වාණිජ විකාශන, සහ සමාජ ජාලා ඔස්සේ දුම්රිය ආරක්ෂාව පිළිබඳ වැඩසටහන් පවත්වා ජනතාව දැනුවත් කිරීම.
- ජනතාවට අවධානය යොමු කරවීමට, දුම්රිය ආරක්ෂාව පිළිබඳ සජීවී සාකච්ඡා, ප්රචාරණය සහ සිනමා නිර්මාණ සිදු කිරීම.
- සමාජ හවුල්කම්
- ප්රාදේශීය සභා, පොලිසිය, පාසල් සහ වෙනත් ප්රජා සංවිධාන සමඟ එකතුවී දුම්රිය ආරක්ෂාව පිළිබඳව වැඩසටහන් ක්රියාත්මක කිරීම.
- ස්වෙච්ඡා සංවිධාන සමඟ එක්ව දුම්රිය මාර්ගයේ අවට ආරක්ෂාව සහතික කිරීමට ගම්වාසීන්ගේ සහාය ලබා ගැනීම.
- අත්යාවශ්ය නීතිමය සංශෝධන
- දුම්රිය ආරක්ෂාවට අදාළ නීති, රෙගුලාසි සහ දඬුවම් ක්රියාත්මක කිරීම.
- නීති විරෝධී ක්රියාවන්ට විරෝධතාවන් දක්වා පාලක ක්රියාමාර්ග ක්රියාත්මක කිරීම.
ශ්රී ලංකාවේ දෛනික දුම්රිය අනතුරු සහ ඒවා මගහරවා ගැනීම සඳහා ක්රියාත්මක කළ හැකි පියවර හා සමාජ දැනුවත් කිරීමේ වැඩපිළිවෙළන් අපගේ ජීවිත තත්ත්වය හා ආරක්ෂාව සඳහා මූලික වේ. මෙම ක්රියාමාර්ග ක්රියාත්මක කිරීමෙන් දුම්රිය අනතුරු වැළැක්වීම, ජීවිත හානි අඩු කිරීම සහ ජනතාවගේ ආරක්ෂාව වැඩි දියුණු කිරීම අපට හැකි වනු ඇති.
දැන් අපි බලමු ඒ සදහා අපට ලබාගත හැකි තාක්ෂණික සහය පිලිබදව. මෙහිදී මේවා සදහා සැලකියයුතු වියදමක් සිදුකිරීමට සිදුවුවත් මේ වන විටත් ශ්රී ලංකා දුම්රිය සේවය විශාල වශයෙන් සුදුඅලි ව්යාපෘති සදහා අනවශ්ය වියදම් ඕනෑතරම් සිදුකර ඇති බව තතු දන්නා ඔබට මේවා සදහා යන වියදම් ගැනිය නොහැකි තරම්ය. මේ සියලුම දේ සදහා බර දරන මහජනතාවගේ ආරක්ෂාව සහ ජීවිත වටිනාකම තහවුරු කිරීමට බැඳුණු පාලකයින්හට නම් මේවා ක්රියාත්මක කිරීම සදහා අමුතු රොකට් විද්යාවක් ඉගනගත යුතු නැත.
තාක්ෂණික යාවත්කාලීන කිරීම්: දුම්රිය අනතුරු අවම කිරීමේ උපාය මාර්ග
- ස්වයංක්රීය පාලක ක්රම **ස්වයංක්රීය පාලක සංඥා (Automated Signal Systems)
- දුම්රිය මාර්ගයේ පාලක සංඥා ස්වයංක්රීය ක්රමයට යාවත්කාලීන කිරීම.
- තාක්ෂණික පාලක සංඥා මඟින් දුම්රිය රියදුරන්ට සහ පාලකවරුන්ට අවශ්ය තොරතුරු සපයයි.
- GPS සහ තාක්ෂණික නිරීක්ෂණ
a. GPS සවි කළ දුම්රියන් (GPS-Enabled Trains):
- දුම්රියන් GPS තාක්ෂණය මඟින් නිරීක්ෂණය කිරීම.
- දුම්රිය ගමන් මාර්ගය, වේගය, නවතා සිටින ස්ථාන ආදී තොරතුරු මධ්යස්ථානයකට ප්රචාරණය කිරීම.
b. මධ්යස්ථාන නිරීක්ෂණ (Central Monitoring Systems):
- දුම්රිය ගමන් මාර්ගයන්හි මධ්යස්ථාන නිරීක්ෂණ කේන්ද්ර ස්ථාපනය කිරීම.
- නිරීක්ෂණ පද්ධති මඟින් අනතුරු, ප්රමාදයන් සහ අභ්යන්තර කාර්යයන් තහවුරු කිරීම.
- වාහන-දුම්රිය ආරක්ෂක පද්ධති
a. කම්යුනිකේෂන් පද්ධති (Communication Systems):
- දුම්රිය රියදුරන් සහ මාර්ග පාලකවරුන් අතර ක්ෂණික සන්නිවේදන පහසුකම් යාවත්කාලීන කිරීම.
- හදිසි අවස්ථාවලදී ක්ෂණික සන්නිවේදනයෙන් අනතුරු වැළැක්වීම.
b. රියදුරු ආරක්ෂිත තාක්ෂණ (Driver Assistance Technology):
- දුම්රිය රියදුරන්ට සහාය වන තාක්ෂණික උපාංගයන්, මෙන්ම අනතුරු අනතුරු ඇඟවීම් පද්ධති සහ ස්වයංක්රීය අඩු වේග පාලකයන් යාවත්කාලීන කිරීම.
- දුම්රිය දුරස්ථීකරණ පද්ධති සහ ස්වයංක්රීය නාගරික රථ පද්ධති ස්ථාපනය.
- කාර්මික නිෂ්පාදන සහ පුනර්ජනනීය ශක්ති
a. නවීන දුම්රිය එන්ජින් (Modern Train Engines):
- වඩා කාර්යක්ෂම, දූෂණහරණ සහිත, සහ ආරක්ෂිත නවීන එන්ජින්ස් ස්ථාපනය.
- දුම්රිය ගමන් වේගය හා ආරක්ෂාව වර්ධනය කිරීම.
b. පුනර්ජනනීය ශක්ති (Renewable Energy Integration):
- සූර්ය ශක්ති, සුලං ශක්ති වැනි පුනර්ජනනීය ශක්ති මඟින් දුම්රිය ක්රමවලට බලය සැපයීම.
- පරිසර හිතකාමී ආකාරයෙන් දුම්රිය ක්රියාත්මක කිරීම.
- දුම්රිය ස්ථානාධිපති ක්රම
a. ස්මාර්ට් පර්යන්ත (Smart Terminals):
- දුම්රිය ස්ථානාධිපති ක්රම ස්වයංක්රීය කිරීම.
- ගමන් බලාපොරොත්තු වන මගීන් සඳහා ප්රවේශපත්ර කඩන, සහ අනෙකුත් සේවා ස්වයංක්රීයව සිදු කිරීම.
b. මගී පහසුකම් (Passenger Amenities):
- මගීන් සඳහා විශ්රාම පහසුකම්, ආහාරපාන පහසුකම්, සහ සනීපාරක්ෂක පහසුකම් යාවත්කාලීන කිරීම.
- මගීන්ට ආරක්ෂිත හා සුවපහසු ගමනක් සැපයීම.
නිගමනය
ශ්රී ලංකාවේ දුම්රිය අනතුරු අවම කිරීම සඳහා තාක්ෂණික යාවත්කාලීන කිරීම් හඳුන්වාදීම මූලික වශයෙන් වැදගත් වේ. ස්වයංක්රීය පාලක ක්රම, GPS හා තාක්ෂණික නිරීක්ෂණ, වාහන-දුම්රිය ආරක්ෂක පද්ධති, කාර්මික නිෂ්පාදන, පුනර්ජනනීය ශක්ති, සහ ස්මාර්ට් පර්යන්ත පද්ධති මගින් දුම්රිය ක්රමය යාවත්කාලීන කිරීමෙන්, දුම්රිය අනතුරු අවම කිරීම, මගී ආරක්ෂාව වැඩි කිරීම, සහ ගමන් පහසුව සහතික කර ගැනීමට අපට හැකි වේ.
අප පුද්ගලිකව විශ්වාස කරන පරිදි දුම්රිය වෘත්තීය සමිති වැනි ආයතන සැබෑ අරගල සහ ඉල්ලීම් කළයුතු වන්නේ මෙවන් සැබෑ ගැටලු දිනාගැනීමට වුවත් වර්ථමානයේ සිදුවන පිලිවල ඔබත් මාත් හොදින් අවබෝධකරගෙන සිටින බව විශ්වාස කරමි.
(මිලෝෂන් දිල්රුක්ෂ)